De ukjente brikkelekene!

For nordmenn flest har det kun vært en brikkeleke. Denne brikkelekens markedsposisjon har vært så dominerende at vi her til lands jevn over ikke engang sier brikkeleker men heller bruker produktnavnet, nemlig Lego. Og hvorfor ikke? Lego har under hele min, og sikkert også din oppvekts produsert det klart beste leketøyet på markedet. Et produkt som appelerer til liten og stor, enten du er rifferfantast eller vil utforske verdensrommet. Hvorfor skal man så ty til konkurenter av uklart opphav og snuskete renome?

Selv kom jeg over "klone"merkene da jeg søkte etter Lego på Ebay, og i begynnelsen avfeide jeg dem glatt. Hvorfor skulle jeg kjøpe et produkt som tydeligvis stjal designer fra mitt favorittleketøy? Uheldigvis for både lommeboken og oppbevaringsplassen ble jeg nysgjerrig og begynte å undersøke disse nye og annerledes settene. Det hadde jo vært tøft med noen soldater, tanks, slagskip, jagerfly osv. som en utvidelse av Lego City samlingen min, og prisene var jo ofte svært overkommelige samenliknet med de alt for dyre franchisesettene til Lego. Et par bestillinger og en snau måneds ventetid og jeg var frelst! Klonebrikker kan for den som tar sjansen by på uendelig mye morro!

lørdag 8. juni 2013

Sluban



Sluban

Sluban er et kinesisk klonemerke, og baserte seg tidligere hovedsaklig på å kopiere Oxfords militærsett, men har i de siste årene begynt å produsere egendesignede temaer og sett. Jeg har enda ikke kjøpt egne Slubansett, men de var lenge og er til en viss grad fortsat kjent for notorisk dårlig kvalitet på minifigurene, men skal ha begynt å ta seg opp i takt med selskapets satsing på det europeiske markedet. Eksemplet på den nye kvaliteten er de nye Formel 1settene lansert i Nederland og Land Forces 2serien.

Samlere er stort sett enige om at Sluban har potensiale til å bli en utmerket produsent, men at settene deres for øyeblikket bør ansees som en billig kilde til militærfargede brikker. Noen går så lang som å si at det er billigere å kjøpe Slubansett for hjelmene som følger med enn å kjøpe hjelmer fra spesialiserte produsenter som Brickarms og Brickwarriors. I likhet med Oxford er Slubans våpen svært overdimensjonerte. Jeg kan ikke uttale meg om hvor godt fargene passer andre produsenters.


Jeg venter for tiden på et par Slubansett av både ny og gammel produksjon, mer om disse kommer når jeg har dem i hende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar