De ukjente brikkelekene!

For nordmenn flest har det kun vært en brikkeleke. Denne brikkelekens markedsposisjon har vært så dominerende at vi her til lands jevn over ikke engang sier brikkeleker men heller bruker produktnavnet, nemlig Lego. Og hvorfor ikke? Lego har under hele min, og sikkert også din oppvekts produsert det klart beste leketøyet på markedet. Et produkt som appelerer til liten og stor, enten du er rifferfantast eller vil utforske verdensrommet. Hvorfor skal man så ty til konkurenter av uklart opphav og snuskete renome?

Selv kom jeg over "klone"merkene da jeg søkte etter Lego på Ebay, og i begynnelsen avfeide jeg dem glatt. Hvorfor skulle jeg kjøpe et produkt som tydeligvis stjal designer fra mitt favorittleketøy? Uheldigvis for både lommeboken og oppbevaringsplassen ble jeg nysgjerrig og begynte å undersøke disse nye og annerledes settene. Det hadde jo vært tøft med noen soldater, tanks, slagskip, jagerfly osv. som en utvidelse av Lego City samlingen min, og prisene var jo ofte svært overkommelige samenliknet med de alt for dyre franchisesettene til Lego. Et par bestillinger og en snau måneds ventetid og jeg var frelst! Klonebrikker kan for den som tar sjansen by på uendelig mye morro!

lørdag 8. juni 2013

Enlighten Brick

Enlighten Brick

Enlighten Brick har blitt produsert i Kina siden begynnelsen av 60tallet. Foruten mengder med blåkopier av hovedsaklig Lego samt andre produsenters sett (da gjerne under navnet Shifty Bricks) har Enlighten Brick sluppet en rekke egne svært spennende sett. Foruten citysett som ligner mistenkelig på Lego anno første halvdel av 90tallet er Enlighten Brick store på militærsett, sjørøverer og tog.

Brikkenes passer Lego aldeles utmerket, men med noe alvere «clutch», og med unntak av hendene er også minifigurene kompatible. Fargene på brikkene er noe annerledes enn Legos, men dette kan i mine øyne bidra til variasjon. I både pirat og militærsettene følger det med forkrommede våpen, henholdsvis huggerter og revolvere som langt overgår Legos gamle forsøk på forkromning i kvalitet. Jeg har ikke hatt problemer med overflødig plastikk på brikkene, men noen av minifigurene har hatt littegrann ekstra rundt ermene sine. Vinduene er også jevnt over noe melkete og uklare sammenliknet med andre merker. Våpnene er stort sett veldig fine og unikt for Enlighten Brick har de knottfeste på høyre side noe som gjør at de kan henges på vegger. Er man litt vanskelig kan man også argumenter for at knottfestet får våpnene til å se teite ut. Prismessig kan man få svært mye gøy for pengene og i likhet med plastsoldatene jeg hadde som liten, produserer Enlighten Brick sett med utgangspunkt i krigen mellom de grønne og kakifargede. Savner man de tidligste Legopiratsettene og mangler skrupler, kan kan Enlighten Brick kurere din nostalgi(hva er vel uansett morsommere en pirat piratlego?) Enlighten Brick-settene har ferdige trykk på brikkene sine og bruker ikke klistermerker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar