De ukjente brikkelekene!

For nordmenn flest har det kun vært en brikkeleke. Denne brikkelekens markedsposisjon har vært så dominerende at vi her til lands jevn over ikke engang sier brikkeleker men heller bruker produktnavnet, nemlig Lego. Og hvorfor ikke? Lego har under hele min, og sikkert også din oppvekts produsert det klart beste leketøyet på markedet. Et produkt som appelerer til liten og stor, enten du er rifferfantast eller vil utforske verdensrommet. Hvorfor skal man så ty til konkurenter av uklart opphav og snuskete renome?

Selv kom jeg over "klone"merkene da jeg søkte etter Lego på Ebay, og i begynnelsen avfeide jeg dem glatt. Hvorfor skulle jeg kjøpe et produkt som tydeligvis stjal designer fra mitt favorittleketøy? Uheldigvis for både lommeboken og oppbevaringsplassen ble jeg nysgjerrig og begynte å undersøke disse nye og annerledes settene. Det hadde jo vært tøft med noen soldater, tanks, slagskip, jagerfly osv. som en utvidelse av Lego City samlingen min, og prisene var jo ofte svært overkommelige samenliknet med de alt for dyre franchisesettene til Lego. Et par bestillinger og en snau måneds ventetid og jeg var frelst! Klonebrikker kan for den som tar sjansen by på uendelig mye morro!

tirsdag 11. juni 2013

Mega Bloks


Mega Bloks
Mega Bloks er et kanadisk merke og har holdt på siden sent 60tall. I utlandet er merket kjent for å ha rettighetene til Halo, World of Warcraft, Power Rangers, Hello Kitty og Barbie, samt mer generiske temaer som militærsett, sjørøvere og mer Duplo-lignende brikker. Kvaliteten har vært noe varierende opp gjennom årene men ligger i dag rett under Lego og Star Diamond. Settene inneholder både klistremerker og brikker med trykk på. De fleste av Mega Bloks figurer skiller seg radikalt fra normen, for mer info se her. Med unntak av sett for de aller minste har ikke Mega Bloks blitt solgt i Norge, men Outland i Kirkegata har nylig tatt inn en håndfull Halo og World of Warcraft-sett. Gamestopp selger også Blindpacks men til den heller horrible prisen av 39 kroner stykket. Mega Bloks-sett har noen deler med ferdige trykk, men bruker også en del klistermerker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar