De ukjente brikkelekene!

For nordmenn flest har det kun vært en brikkeleke. Denne brikkelekens markedsposisjon har vært så dominerende at vi her til lands jevn over ikke engang sier brikkeleker men heller bruker produktnavnet, nemlig Lego. Og hvorfor ikke? Lego har under hele min, og sikkert også din oppvekts produsert det klart beste leketøyet på markedet. Et produkt som appelerer til liten og stor, enten du er rifferfantast eller vil utforske verdensrommet. Hvorfor skal man så ty til konkurenter av uklart opphav og snuskete renome?

Selv kom jeg over "klone"merkene da jeg søkte etter Lego på Ebay, og i begynnelsen avfeide jeg dem glatt. Hvorfor skulle jeg kjøpe et produkt som tydeligvis stjal designer fra mitt favorittleketøy? Uheldigvis for både lommeboken og oppbevaringsplassen ble jeg nysgjerrig og begynte å undersøke disse nye og annerledes settene. Det hadde jo vært tøft med noen soldater, tanks, slagskip, jagerfly osv. som en utvidelse av Lego City samlingen min, og prisene var jo ofte svært overkommelige samenliknet med de alt for dyre franchisesettene til Lego. Et par bestillinger og en snau måneds ventetid og jeg var frelst! Klonebrikker kan for den som tar sjansen by på uendelig mye morro!

tirsdag 11. juni 2013

Cobi

Cobi
Cobi er en polsk leketøysprodusent med mest kjent for sine Legokompatible brikkesett Hovedfokuset for Cobi er militær, politi, ridder og romersett. Kvaliteten på brikkene er tilnærmet jevngod med Lego og Star Diamond, men de settene og minifigurene jeg har kjøpt har vært plaget av slepphendt design og irriterende småfeil. Kjøretøy mangler gjerne ratt og annet utstyr og minifigurenes hender har ofte svært lett for å rotere. Hendene kan heller ikke tas ut av armene. Ellers skiller minifigurene seg fra konkurentene ved at hodene har neser og tekstur ved munnen og øynene. Fargetrykket kan være heller unøyaktig på disse områdene. Rent personlig synes jeg også at soldatene ser ut som statister fra en 80talls actionfilm da de er svært lite uniforme i utstyr og klær. Til tross for dette vil jeg anbefale å kjøpe et Cobisett hvis man er nysgjerrig på dem. Prisen er noe lavere enn på Lego men langt høyere enn på asiatiske merker. Cobi får man kjøpt i Norge hos Outland i Kirkegata i Oslo og Video Novabutikker, og da får man jo sette i hånden med en gang! Cobi-settene har ferdige trykk på brikkene sine og bruker ikke klistermerker.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar