De ukjente brikkelekene!

For nordmenn flest har det kun vært en brikkeleke. Denne brikkelekens markedsposisjon har vært så dominerende at vi her til lands jevn over ikke engang sier brikkeleker men heller bruker produktnavnet, nemlig Lego. Og hvorfor ikke? Lego har under hele min, og sikkert også din oppvekts produsert det klart beste leketøyet på markedet. Et produkt som appelerer til liten og stor, enten du er rifferfantast eller vil utforske verdensrommet. Hvorfor skal man så ty til konkurenter av uklart opphav og snuskete renome?

Selv kom jeg over "klone"merkene da jeg søkte etter Lego på Ebay, og i begynnelsen avfeide jeg dem glatt. Hvorfor skulle jeg kjøpe et produkt som tydeligvis stjal designer fra mitt favorittleketøy? Uheldigvis for både lommeboken og oppbevaringsplassen ble jeg nysgjerrig og begynte å undersøke disse nye og annerledes settene. Det hadde jo vært tøft med noen soldater, tanks, slagskip, jagerfly osv. som en utvidelse av Lego City samlingen min, og prisene var jo ofte svært overkommelige samenliknet med de alt for dyre franchisesettene til Lego. Et par bestillinger og en snau måneds ventetid og jeg var frelst! Klonebrikker kan for den som tar sjansen by på uendelig mye morro!

lørdag 8. juni 2013

Kazi

Kazi

Kazis portefølje er ganske lik Enlighten Bricks, med hovedsaklig politi, sjørøvere og militær og klassiske Cityinspirerte sett. I likhet med de fleste andre kinesiske produsentene har kvaliteten gradvis blitt bedre med årene og Kazi regnes som en av de bedre merkene.

Det Kazi utmerker seg med er en håndfull militærkjøretøy virkelighetsnær skala. Settene KY84003 Czech Armored og KY84002 IronHorse Jeep unngår den tradisjonelle størrelsen seks knotters bredden og minner mer om modellbyggesett i utføringen. IronHorse Jeepen har sågar fire sitteplasser i personbilkonfigurasjon. Kazi lager også en ulisensiert modell av Bofors Archer artillerisystem som kan anbefales på det varmeste(spesielt etter en forholdsvis enkel modifikasjon av høyden på kanonen).

Selv har jeg bare kjøpt militærsett fra denne produsenten, og grønnfargen må sies å være noe mørk. Bilvinduer og glassflater er noe mer uklare enn Lego og Star Diamonds, men bedre enn Enlighten Bricks. Brikkene er jevnt over veldig gode, men plasten er noe sprøere enn hva jeg er vant med og et par gjennomsiktige 1x1 brikker sprakk da jeg satte dem på plass. Minifigurenes armer faller forholdsvis lett av og trykkene er av det mindre pene slaget, men gulfargen på fjes og hender gjør dem mer Legokompatible enn tilsvarene hudfargede minifigurer. Noen av ansiktstrykkene har sågar et heller asiatisk preg. Hva angår våpen har jeg kun fått en type og dette var lett snodige M16aktige geværer i myk gummi!! Foruten dette fungerer de helt fint og virker solide. Kazi-settene har ferdige trykk på brikkene sine og bruker ikke klistermerker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar